Whistleblowing

Whistleblowing

Edistääksemme avointa, läpinäkyvää ja turvallista toimintakulttuuria, olemme ottaneet käyttöön väärinkäytösepäilyjen whistleblowing-ilmoituskanavan. Kanavan käyttöönotto perustuu ilmoittajansuojelulakiin ja Euroopan unionin ilmoittajansuojeludirektiiviin.

Whistleblowing-kanava tarjoaa luottamuksellisen väylän tuoda sisäisen tutkinnan kohteeksi epäilyksen mahdollisesta väärinkäytöksestä tai toimintaperiaatteiden rikkomisesta. Ensisijaisesti oma huoli tai epäilys on hyvä ottaa puheeksi oman esihenkilön tai johdon kanssa. Jos keskustelu ei tunnu hyvältä vaihtoehdolta tai se ei toimi, voi aina käyttää tätä kanavaa asiasta ilmoittamiseen. Ilmoituksen voi tehdä nimettömästi.

Whistleblowing-kanava on toteutettu siten, että ilmoittajaa ei voida tunnistaa, jos ilmoituksen haluaa tehdä nimettömänä. Ilmoitukset käsitellään luottamuksellisesti ja ilmoituksen tekijän sekä kohteen yksityisyyttä suojaten. Henkilötietojen käsittelyssä noudatetaan tietosuojalain mukaisia velvoitteita. Ilmoituksen voi tehdä jo epäilyksen perusteella ja ilman varsinaisia todisteita, kunhan sen tekee rehellisesti ja hyvässä tarkoituksessa.

Whistleblowing-kanavaan tulleita ilmoituksia käsittelevät Oy Medifon Ab:n toimitusjohtaja, toimitusketju- ja IT-johtaja, vastuunalainen johtaja ja henkilöstöpäällikkö. He käynnistävät tarvittavat selvitykset. Käsittely on luottamuksellista. Luottamuksellisuus pätee myös silloin, kun ilmoittaja itse tuo henkilöllisyytensä esiin. Jos ilmoitus koskee yhtä käsittelijöistä, hän ei osallistu tapauksen käsittelyyn ja tutkintaan.

Kuittaamme ilmoituksen vastaanotetuksi 7 päivän kuluessa. Tarpeen mukaan pyydämme lisätietoja tutkinnan aikana. Myös tämä vaihe tapahtuu kanavan kautta, luottamuksellisesti ja anonyymisti. Tutkinnan lopputuloksesta kerromme ilmoittajalle kanavan kautta 3 kuukauden kuluessa ilmoituksen jättämisestä. Ilmoituksen tekemisen lopuksi ilmoittaja saa henkilökohtaisen koodin, jolla voi seurata ilmoituksen etenemistä. Jos olet tehnyt ilmoituksen ja hukkaat tapauskohtaisen koodin, pyydämme tekemään uuden ilmoituksen, jossa viittaat alkuperäiseen ilmoitukseesi. Näin tutkintaa pystytään jatkamaan yhteistyössä kanssasi.


Ilmoittamaan pääsee täältä: Whistleblowing-kanava

Lisätietoja ilmoittamisesta on saatavilla palveluntarjoajamme sivuilta: First Whistle – FAQ.


Jos sisäinen kanavamme ei toimi, voit tehdä ilmoituksen ilmoittajansuojelulaissa tarkoitetuista väärinkäytöksistä oikeuskanslerin keskitetylle ulkoiselle ilmoituskanavalle.

Huomioithan, että organisaation toiminnassa esiintyvistä epäsäännöllisyyksistä tulee ilmoittaa ensisijaisesti oman sisäisen raportointikanavamme kautta, jotta saa ilmoittajansuojaa.


Ilmoituskanavaa ei ole tarkoitettu henkilökohtaisten työsuhdeasioiden käsittelyä varten.

Ilmoituskanavassa ei myöskään käsitellä asiakaspalautteita, -reklamaatioita tai ilmoituksia ulkopuolisten tahojen tekemistä rikoksista tai niiden yrityksistä. Palautteet ja reklamaatiot tulee lähettää sähköpostitse osoitteeseen tilaukset@medifon.fi tai erillisen verkkolomakkeemme kautta: Anna palautetta.